کامبوجا اکسیر جوانی

کامبوجا چیست؟

کامبوجا یک نوع نوشیدنی پروبیوتیک و فرا‌سودمند است که از ترکیب چای، شکر و نوعی قارچ به همین نام در محیطی تخمیری و تحت شرایط خاص از نظر دما و نور تولید می‌شود. این نوشیدنی هم به صورت ارگانیک و سنتی و هم به شکل کارخانه‌ای و صنعتی تهیه می‌شود که قطعاً نوع ارگانیک آن خواص و فواید بیشتری دارد. چای کامبوجیا قدمت بسیار زیادی دارد و در گذشته از آن به عنوان دارو در کشورهای آسیا شرقی و فلات تبت استفاده می کردند تا اینکه توسط تاجران و بازرگانان به کشورهای اروپایی راه پیدا کرد.

امروزه این نوشیدنی اسرار‌آمیز در اروپا و آمریکا بصورت انبوه و توسط شرکت‌های مطرح تولید و در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. جالب است بدانید بسیاری از مردم آمریکا بجای استفاده و خرید کامبوجا را به مصرف نوشیدنی‌های الکلی ترجیح می‌دهند.

نوشیدنی کامبوجا
Kombucha Tea

کامبوجا چه خواصی دارد؟

کامبوچا از انواع چای طبیعی و میکرو ارگانیسم‌های مفید (پروبیوتیک) تهیه می‌شود که ما با اضافه نمودن گیاهان دارویی مختلف مانند چای ترش، چای سبز، هل، زنجبیل و … خواص آن دوچندان می‌شود. این نوشیدنی گازدار در گروه نوشیدنی‌های خنک قرار می‌گیرد و جایگزین مناسبی برای دلستر و نوشابه خواهد بود.

  1. کنترل قند خون و دیابت
  2. کاهش چربی و مبارزه با بیماری کبد چرب
  3. تقویت سیستم ایمنی و گوارش
  4. جلوگیری از ریزش و سفیدی مو
  5. پاکسازی و دفع سموم بدن
  6. لاغری و تناسب اندام
  7. دفع سنگ کلیه
  8. تقویت پوست
  9. کاهش استرس
  10. انرژی زا

ترکیبات این نوشیدنی چیست؟

پایه و اساس نوشیدنی کامبوجا تعداد بسیار زیادی از باکتری‌های پروبیوتیک و سودمند است که وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند بافت نرم و ژله مانندی به وجود می‌آورند که به آن قارچ کامبوچا (Kombucha scoby) می گویند. کسی نمی‌داند اولین بار این قارچ چگونه و تحت چه شرایطی به وجود آمد اما اکثر محققان بر این عقیده هستند که چای کامبوجا (kombucha tea) در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و استفاده از آن باعث حفظ سلامتی و طول عمر بیشتر انسان می‌شود. اما این نوشیدنی از چه ترکیباتی تهیه می‌شود؟

  • چای سیاه یا سبز
  • شکر قهوه‌ای یا شکر معمولی
  • مایع استارتر (نقش مخمر در تولید نان را دارد)
  • مقداری قارچ kombucha و آب جوشیده

انواع نوشیدنی کامبوجا

چای سبز کامبوجا
Kombucha green tea

کامبوجا با طعم چای سبز و چای ترش

همانطور که می‌دانید چای طبیعی آنتی اکسیدان‌های زیادی دارد و برای بدن بسیار مفید است. البته که چای انواع مختلفی دارد و هریک از آنها فواید و خواص گوناگونی دارند. برای مثال kombucha با طعم چای سبز بیشتر به افرادی که اضافه وزن دارند و در پی لاغری هستند، توصیه می‌شود. کامبوچا با طعم چای ترش برای افرادی که با مشکل فشار خون دست و پنجه نرم می‌کنند مفید است و نوع کلاسیک آن برای پاکسازی کبد کنترل قند خون تجویز می‌شود.

  1. چای سیاه
  2. چای سبز
  3. چای ت
  4. میوه‌ای

مقدار و نحوه مصرف صحیح کامبوجا

بهترین زمان برای مصرف عرق کامبوجا صبح بصورت ناشتا و عصر به میزان ۲ استکان است. سعی کنید با فاصله یک ساعت قبل یا بعد از خوردن غذا این نوشیدنی را میل کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. اگر برای لاغری و درمان کبد چرب استفاده می‌کنید باید یک دوره ۳ ماهه از این نوشیدنی پروبیوتیک استفاده کنید تا تاثیر آن را مشاهده نمایید.

  • 2 استکان در روز
  • صبح و عصر به صورت ناشتا
  • دوره مصرف : ۳ ماه

سوالات متداول

کامبوجا اکسیر جوانی

کامبوجا چیست؟

نوعی نوشیدنی پروبیوتیک با خواص درمانی معجزه آسا که از ترکیب چای،شکر و نوعی قارچ با نام (Kombucha scoby) تولید می‌شود.

کامبوجا چه خواصی دارد؟

تقویت کننده سیستم ایمنی
جلوگیری از ابتلا به سرطان و کبد چرب
مناسب برای لاغری و بهبود سیستم گوارش

مصرف کامبوجا به چه افرادی توصیه می‌شود؟

مصرف کامبوجا برای تمام افراد بجز زنان باردار و کودکان زیر ۱۰ سال توصیه می‌شود مخصوصاً افرادی که اضافه وزن دارند و در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

آیا نوشیدنی کامبوچا مانع جذب آهن می شود؟

کامبوچا حاوی ترکیباتی بنام پلی فنول است که برای بدن سودمند است اما بدلیل اینکه این ترکیبات از جذب آهن جلوگیری می‌کند بهتر است از خوردن همزمان مواد غذایی که آهن دارند با کامبوچا خودداری کنید و حداقل دو ساعت بین خوردن آنها فاصله ایجاد کنید. ممکن است فکر کنید جلوگیری از جذب آهن باعث ایجاد کم خونی می‌شود اما بدلیل اینکه تاثیر پلی فنول در بدن موقتی و کوتاه مدت است اگر با فاصله از مواد غذایی حاوی آهن استفاده کنید کاملا جذب بدنتان خواهد شد و دچار کم خونی نخواهید شد. در ضمن کامبوچا حاوی مقدار نسبتا زیادی اسید فولیک است که تاثیرات سودمندی در کاهش کم خونی دارد.

آیا می توان قارچ کامبوچا را خورد!؟

خیر ، بدلایل پزشکی این کار جایز نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. قارچ کامبوچا وقتی در محلول شربت کامبوچا قرار می گیرد خواص خود را آزاد می کند و دلیل این اتفاق قرار گرفتن در محیطی تخمیری است. به همین دلیل خواص شربت کامبوچا بیشتر از خود قارچ آن است. قارچ کامبوجیا تنها برای تولید نوشیدنی استفاده می‌شود و ارزش ديگری ندارد.

کامبوجا ارگانیک بهتر است یا شرکتی؟

از نظر ظاهری تفاوت زیادی بین کامبوچا ارگانیک و کارخانه ای وجود ندارد اما خیلی از متخصصان طب سنتی بر این عقیده هستند که کامبوچا ارگانیک و طبیعی خواص بیشتری نسبت به کامبوجایی که بصورت صنعتی تولید می شود، دارد به همین دلیل کامبوجایی که ما تولید می کنیم به روش سنتی تهیه و تولید می شود. مشاهده مواد ته نشین شده و بقایای قارچ کامبوجا در داخل نوشیدنی یکی از روش های تشخیص ارگانیک بودن کامبوچا است.

آیا کامبوچا برای دیابت مفید است؟

قارچ کامبوچا از تعداد بسیار زیادی باکتری پروبیوتیک زنده تشکیل شده که این باکتری های سودمند برای زنده ماندن به مواد قندی و شکر نیاز دارند. وقتی نوشیدنی کامبوجا را میل می کنید تعداد زیادی از این میکروارگانیزم های مفید وارد بدن می شوند و برای ادامه حیاتشان از قند موجود در بدنتان استفاده می کنند. به همین دلیل می توان گفت کامبوجا در کنترل قند خون تاثیرگذار است و برای افراد مبتلا به دیابت مفید خواهد بود.

اولین و مهم‌ترین گام برای تولید کامبوجا ارگانیک و سنتی در منزل خرید قارچ کامبوجا مولد است.

یک نوشیدنی سنتی و طبیعی با خواص بی نظیر درمانی. چای تخمیری و پروبیوتیک کامبوچا به صورت کاملا ارگانیک تهیه می‌شود و حاوی مقدار زیادی ویتامین های E و C می باشد.

چای کامبوچا امروزه با توجه به خواص درمانی زیادی که دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است دوستداران طبیعت و علاقه مندان به غذاهای سالم و ارگانیک از عمده ترین افرادی هستند که چای کامبوچا را تهیه و مصرف می‌کنند. با توجه به افزایش روز افزون نوشیدنی های مضر که باعث بروز بیماری های زیادی برای انسان می شوند ، استفاده از نوشیدنی کامبوچا که سرشار از ویتامین های مختلف و باکتری های مفید برای بدن انسان است بسیار مورد استقبال واقع شده و محبوبیت خوبی پیدا کرده است.

کامبوجا از نگاه ویکی پدیا

بر اساسا آنچه که از کامبوجا ویکی پدیا نقل کرده نوعی چای یا نوشیدنی است که از تخمیر چای معمولی یا چای سبز تهیه می شود . مصرف چای کامبوچا تقریبا 200 سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) در میان مردم رواج داشته و از این نظر جزو کهن ترین نوشیدنی ها بشمار می آید . گفته میشه که کامبوجا از طریق بازرگانانی که از اروپا به نواحی شرقی آسیا برای تجارت می آمدند به اروپا و بخصوص کشورهای واقع در اروپای شرقی منتقل شد و بعد از مدت کوتاهی عمومیت پیدا کرد.

تا قبل از جنگ جهانی اول این روند ادامه داشت تا اینکه بدلیل کمبود چای و شکر در زمان جنگ ، تولید نوشیدنی کامبوچا یا کامبوجا بشدت کاهش پیدا کرد چرا که وجود چای و شکر برای تولید چای کامبوجا اجتناب ناپذیر بود . البته امروزه بدلیل خواص بسیار خوبی که قارچ کامبوجا دارد مصرف کامبوجا در میان کشورهای اروپایی و آمریکا رواج پیدا کرده و در آمریکا انجمن  تخصصی کامبوجا تشکیل شده است .

کامبوجا از چه موادی تشکیل شده؟

کامبوچا از یک لایه پلی ساکارید که از مخمرها و باکتری‌ها تشکیل می شود بوجود می آید . نحوه تخمیر به این  صورت است که ابتدا مخمرهای موجود در محیط کشت (چای و شکر) ، قند ساکارز را شکسته، گلوکز و فروکتوز تولید می‌کنند. فروکتوز هم با ایزومریزاسیون به گلوکز تبدیل می شود ، در مرحله بعد این قندها توسط باکتری ها به مصرف می رسند و الکل و گاز Co۲ تولید می‌کنند. Co۲ در نوشیدنی باقی می‌ماند و باعث می‌شود این نوشیدنی گازدار شود.

وقتی الکل به مقدار مناسب تولید شد زمینه برای رشد باکتری‌هایی که از منبع کربنی جهت رشد و تکثیر خود استفاده می‌کنند مناسب می‌شود و باکتری‌ها فعال می‌گردند و الکل را به اسیدهایی از قبیل اسید استیک، اسید لاکتیک، اسید گلوکونیک و اسید گلوکورونیک تبدیل می شوند. این نوشیدنی شامل ویتامین‌های گروه ب و اسیدفولیک است که خواص ضد باکتریایی دارد.

نکته مهم و قابل توجه اینه که ، شکر و کافئین اولیه به مصرف مخمر و باکتری می‌رسد، نوشیدنی در پایان کار هیچ‌یک از این مواد که برای انسان مضر است را ندارد. البته ترکیب این نوشیدنی براساس نواحی متفاوت آب و هوایی، روش رشد و… کمی تفاوت دارد، اما درهمه موارد، این نوشیدنی ترش و شیرین با طعم و عطر دلنشین و دلپذیر و خواص درمانی تغذیه‌ای بسیار بالا می‌باشد.

تاریخچه پیدایش کامبوجا

کامبوجا نوعی نوشیدنی قدیمی است که از چند صد سال پیش ، افراد نواحی مختلف از آن به عنوان چای و حتی نوعی اکسیر با خاصیت درمانی زیاد استفاده می کردند ولی متاسفانه برای اکثر مردم ایران ناشناخته است و سابقه زیادی از مصرف کامبوجا در ایران نمیشه پیدا کرد .

نوشیدنی یا چای کامبوجا کاملا در کشور های شرق آسیا و اروپا و آمریکا شناخته شده است چراکه گفته میشه کامبوجا از طریق بازرگانان و تجاری که برای تجارت به مناطق آسیای شرقی سفر می کردند به روسیه و آلمان و کشورهای اروپای شرقی انتقال پیدا کرده و بدلیل خواص درمانی زیادی که شربت کامبوجا داشت به سرعت مصرفش در بین مردم این نواحی رایج شد و تا اوایل جنگ جهانی دوم این روند ادامه داشت تا اینکه با آغاز جنگ ، به دلیل کمبود شدید شکر و چای که از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده چای کامبوجا هستند تولید و مصرف این نوشیدنی تقریبا متوقف شد.

اما بدلیل خواص فراوانی که کامبوجا داشت و جایگاهی که در عادت غذایی مردم پیدا کرده بود دوباره بر سر زبان ها افتاد و بصورت خانگی تولید می شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت. جالبه بدونید در لهستان شربت کامبوجا رو در ظروف بزرگ شیشه ای و در انبارهای تاریک تولید می‌کنند و به کودکان اجازه ورود به این انبارها رو نمی دهند !

دلیل این کار ظاهر قارچ کامبوجا و محیط کشت آن است که ممکنه در نگاه اول بخصوص برای کودکان ناخوشایند بنظر برسه و باعث عدم تمایل آنها به مصرف نوشیدنی کامبوجا بشه . به همین دلیل است که شربت کامبوجا رو از صافی رد می کنند تا ظاهری زیبا و شفاف داشته باشه و افراد مختلف از جمله کودکان بتوانند از آن استفاده کنند .

قدمت نوشیدنی کامبوچا

در مورد تاریخچه پیدایش کامبوچا مدارک و شواهد دقیقی وجود ندارد اما در بیشتر منابع این اتفاق نظر وجود دارد که نوشیدنی کامبوچا قدمت بسیار زیادی دارد و مردم آسیای شرقی غالبا از کامبوچا به عنوان نوشیدنی و البته دارو برای درمان امراض و یا پیشگیری از بعضی بیماریها استفاده می‌کردند . بخاطر خواص اعجاب آور نوشیدنی کامبوچا در فرانسه از آن به عنوان اکسیر طول عمر یاد می شود و مردم این کشور باور دارند که مصرف چای کامبوچا باعث افزایش طول عمر انسان می شود .

منشا نوشیدنی کامبوچا

در بیشتر منابع منشا و منبع تولید نوشیدنی کامبوچا را یک نوع قارچ می‌دانند و این در صورتی است که کامبوچا اصلاً قارچ نیست بلکه توده ای از باکتری های مخمر مفید و لزج می باشد که وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند مانند یک قرص بزرگه صاف و مسطح می شوند . این قارچ در ابتدا مانند یک ورقه باریک روی سطح نوشیدنی قرار می گیرد و در هر مرحله بعد از تخمیر یک لایه جدید دیگر از قارچ کامبوچا به وجود می آید و این فرایند بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید تا در نهایت مراحل تهیه نوشیدنی کامبوچا تکمیل شود .
کامبوجا میوه ای

دسر میوه با طعم کامبوجا

گاهی اوقات استفاده از میوه جات برای درست کردن دسر و نوشیدنی هم به لحاظ زیبایی و هم از نظر ارزش غذایی می‌تواند کمک زیادی به درست کردن یک دسر خوشمزه و مفید نماید. ترکیب کامبوجا با میوه به طعم دار کردن نوشیدنی و ترغیب کودکان به مصرف آن کمک زیادی خواهد کرد.

چای تخمیری کامبوجا از نوعی خزه یا گل سنگ بنام کمبو و شکر و چای تهیه می شود که خواص دارویی باور نکردنی دارد . در گذشته نام اصلی این نوشیدنی کومبو چای بوده است که امروزه در بیشتر محافل از آن با نام کامبوجا یاد می شود . وجه تسمیه چای تخمیری کامبوجا بدلیل نوع فرایند تولید شربت یا چای کامبوجاست.

اگر از طرز تهیه کامبوجا آگاهی داشته باشید می دانید که پس درست کردن چای و قرار گیری قارچ کامبوجا در ظرف باید در ظرف را با پارچه ای تمیز بست و مدت یک هفته تا 10 روز آن را در محیطی تاریک با دمای مناسب قرار داد تا فرآیند تخمیر بصورت کامل انجام شود. این گازدار بودن نوشیدنی کامبوجا هم بخاطر فرایند تخمیری است که در زمان تولید نوشیدنی انجام می شود. چای تخمیری کامبوجا فواید زیادی دارد که در ادامه بصورت تیتروار به آنها اشاره خواهیم کرد.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ انسان ها در کل دنیا است که معمولا با جهش سلولی و رشد سلول ها بصورت کنترل نشده و آسیب به سایر بافت های بدن ، خودش را نشان می دهد . اخیر در مطالعات آزمایشی محققان متوجه شدن که نوشیدنی kombucha به علت داشتن مقدار بسیار زیادی از ماده پلی فنول و آنتی اکسیدان ، باعث جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی می شود . این نوشیدنی می تواند تا حدودی از شما در برابر سرطان محافظت کند .

تقویت کننده سیستم ایمنی

متخصصان عقیده دارند که نوشیدنی kombucha به علت فرایند تخمیر و وجود اسید استیک و سایر مواد به عنوان نوعی آنتی بیوتیک ارگانیک بشمار میاد و شرایطی ترتیب می دهد که مانع رشد باکتری های مضر برای بدن انسان می‌شود. این نوشیدنی باکتری های مضر رو از بین برده و موجب بقاء باکتری‌های مفید می‌شود. بنابر این مصرف این چای باستانی به سلامت شما و تقویت قدرت ایمنی بدنتان کمک خواهد کرد .

منبع غنی ویتامین B و C

شربت kombucha بجز اینکه حاوی باکتری های سودمند برای بدن است دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B و C است . مطمئنا میدونید که ویتامین های B و C وجودشون برای بدن بسیار حائز اهمیت و حیاتی است و خیلی از بیماری ها در اثر کمبود این دو ویتامین برای افراد مختلف اتفاق می افته.

وجود ویتامین B به کاهش اضطراب و استرس های روانی کمک میکنه و احساس آرامش رو برای شما به همراه داره و این یعنی کاهش بیماری های قلبی و سکته های مغزی (به همین دلیله که مصرف کامبوجا به داشتن طول عمر بیشتر کمک میکنه). ویتامین C هم از سرماخوردگی و سایر بیماری ها جلوگیری میکنه و باعث تقویت ایمنی بدن و سلامت چشم ها خواهد شد .